Στις απάτες διαδικτυακών αγορών οι απατεώνες προσποιούνται ότι είναι νόμιμοι πωλητές στο διαδίκτυο, είτε με ψεύτικο ιστότοπο είτε με ψεύτικη διαφήμιση σε έναν αληθινό ιστότοπο λιανικής.
Πώς λειτουργεί αυτή η απάτη
Ενώ πολλοί διαδικτυακοί πωλητές είναι νόμιμοι, δυστυχώς οι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ανώνυμη φύση του Διαδικτύου για να εξαπατήσουν ανυποψίαστους αγοραστές.
Οι απατεώνες χρησιμοποιούν την πιο πρόσφατη τεχνολογία για να δημιουργήσουν ψεύτικους ιστότοπους λιανοπωλητών που μοιάζουν με γνήσια διαδικτυακά καταστήματα λιανικής. Μπορεί να χρησιμοποιούν εξελιγμένα σχέδια, πιθανώς κλεμμένα λογότυπα, ακόμη και domain name .
Πολλοί από αυτούς τους ιστότοπους προσφέρουν είδη πολυτελείας, όπως δημοφιλείς μάρκες ρούχων, κοσμήματα και ηλεκτρονικά είδη σε πολύ χαμηλές τιμές. Μερικές φορές θα λάβετε το αντικείμενο για το οποίο πληρώσατε αλλά θα είναι ψεύτικο, άλλες φορές δεν θα λάβετε απολύτως τίποτα.
Η σημαντικότερη ενδειξη ότι ένας ιστότοπος λιανικής είναι απάτη είναι ο τρόπος πληρωμής. Οι απατεώνες θα σας ζητήσουν συχνά να πληρώσετε χρησιμοποιώντας μια εντολή χρημάτων, prepaid κάρτα ή τραπεζικό έμβασμα.
Μια νεότερη έκδοση διαδικτυακών απατών αγορών περιλαμβάνει τη χρήση πλατφορμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη δημιουργία ψεύτικων διαδικτυακών καταστημάτων. Ανοίγουν το κατάστημα για λίγο, πουλώντας συχνά ψεύτικα επώνυμα ρούχα ή κοσμήματα. Μετά από μια σειρά από πωλήσεις, τα καταστήματα εξαφανίζονται. Χρησιμοποιούν επίσης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διαφημίσουν τον ψεύτικο ιστότοπό τους, επομένως μην εμπιστεύεστε έναν ιστότοπο μόνο και μόνο επειδή τον έχετε δει να διαφημίζεται ή να κοινοποιείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο καλύτερος τρόπος για να εντοπίσετε έναν ψεύτικο έμπορο ή μια απάτη μέσω διαδικτυακών αγορών μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι να αναζητήσετε κριτικές πριν από την αγορά.
Προειδοποιητικά σημάδια
Ένα προϊόν διαφημίζεται σε απίστευτα χαμηλή τιμή ή διαφημίζεται ότι έχει εκπληκτικά οφέλη ή χαρακτηριστικά που ακούγονται πολύ καλά για να είναι αληθινά. O πωλητής επιμένει για άμεση πληρωμή ή πληρωμή μέσω ηλεκτρονικής μεταφοράς χρημάτων.
Το κατάστημα που βρίσκεται σε social media είναι πολύ νέο και πουλά προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές. Το κατάστημα ενδέχεται να έχει περιορισμένες πληροφορίες σχετικά με την παράδοση και άλλες πολιτικές.
Ένας διαδικτυακός πωλητής λιανικής δεν παρέχει επαρκείς πληροφορίες σχετικά με το απόρρητο, τους όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης, την επίλυση διαφορών ή τα στοιχεία επικοινωνίας. Ο πωλητής μπορεί να έχει έδρα στο εξωτερικό ή ο πωλητής να μην επιτρέπει την πληρωμή μέσω ασφαλούς υπηρεσίας πληρωμών όπως το PayPal ή μια συναλλαγή με πιστωτική κάρτα.
Προστάτευσε τον εαυτό σου
Ελέγξτε εάν ο ιστότοπος ή η σελίδα κοινωνικών μέσων έχει πολιτική επιστροφής χρημάτων ή επιστροφών και ότι οι πολιτικές τους ακούγονται δίκαιες. Οι καλύτεροι ιστότοποι ηλεκτρονικών αγορών διαθέτουν λεπτομερείς διαδικασίες διαχείρισης παραπόνων ή διαφορών σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.
Όταν χρησιμοποιείτε ιστότοπους λιανικής, μάθετε ακριβώς με ποιον έχετε να κάνετε. Εάν πρόκειται για ελληνική εταιρεία, είστε σε πολύ καλύτερη θέση να λύσετε το πρόβλημα εάν κάτι πάει στραβά.
Όταν πραγματοποιείτε ηλεκτρονικές πληρωμές, πληρώνετε μόνο χρησιμοποιώντας μια ασφαλή υπηρεσία πληρωμών—αναζητήστε μια διεύθυνση URL που ξεκινά με «https» και ένα σύμβολο κλειστού λουκέτου ή έναν πάροχο πληρωμών όπως το PayPal.
Αποφύγετε οποιαδήποτε συμφωνία με έναν άγνωστο που ζητά προκαταβολή μέσω χρηματικής εντολής, τραπεζικού εμβάσματος, διεθνούς μεταφοράς χρημάτων, προπληρωμένης κάρτας ή ηλεκτρονικού νομίσματος, όπως το Bitcoin. Είναι σπάνιο να ανακτήσετε χρήματα που στάλθηκαν με αυτόν τον τρόπο. Ποτέ μην στέλνετε χρήματα και μην δίνετε στοιχεία πιστωτικής κάρτας ή λογαριασμού στο διαδίκτυο σε οποιονδήποτε δεν γνωρίζετε ή δεν εμπιστεύεστε.
Έχετε πέσει θύμα;
Εάν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα τέτοιας απάτης επικοινωνήστε αμεσα με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Σας προτρεπουμε επίσης να αναφέρετε τις απάτες στην Γραμμή καταγγελιων παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο www.safeline.gr μέσω της σελίδας αναφοράς απάτης. Αυτό μας βοηθά να προειδοποιούμε τους ανθρώπους για τρέχουσες απάτες, να παρακολουθούμε τις τάσεις και να διακόπτουμε τις απάτες όπου είναι δυνατόν. H SafeLine παρέχει επίσης οδηγίες για την προστασία σας από απάτες και πού να λάβετε βοήθεια.
Διαδώστε το μήνυμα στους φίλους και την οικογένειά σας για να τους προστατέψετε.
Πηγή: Safer Internet 4 Kids
