Πώς λειτουργεί αυτή η απάτη
Στην επιχείρησή σας μπορεί να σταλεί τιμολόγιο, επιστολή ή πρόσκληση για να καταχωρηθεί έναν πλαστό τιμολόγιο ή για να ανανεωθεί το domain name του ιστότοπού σας. Διαφορετικά, ο απατεώνας μπορεί να σας τηλεφωνήσει ξαφνικά για να επιβεβαιώσει τις λεπτομέρειες μιας διαφήμισης ή να επιμείνει ότι έχετε παραγγείλει ορισμένα αγαθά ή υπηρεσίες. Αυτές οι απάτες εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι το άτομο που χειρίζεται τα διοικητικά καθήκοντα για την επιχείρηση ενδέχεται να μην γνωρίζει εάν έχουν πράγματι ζητηθεί διαφημιστικές ή προωθητικές δραστηριότητες. Πολλές απάτες ransomware που βασίζονται σε email χρησιμοποιούν ψεύτικους λογαριασμούς ως συνημμένα για να μολύνουν τον υπολογιστή σας. Εάν λάβετε έναν ξαφνικό λογαριασμό από έναν πάροχο υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, μην ανοίξετε το συνημμένο.
Ψεύτικοι κατάλογοι και διαφημίσεις
Οι ψεύτικες προσκλήσεις καταλόγου περιλαμβάνουν συχνά μια φόρμα που πρέπει να συμπληρωθεί και ζητούν τα στοιχεία επικοινωνίας της επιχείρησής σας με μια υπογραφή έγκρισης. Η απάτη έγκειται στο γεγονός ότι η φόρμα που σας ζητείται να συμπληρώσετε είναι ένα συγκαλυμμένο τιμολόγιο ή μια σύμβαση με το οφειλόμενο ποσό κρυμμένο σε μικροσκοπικά γράμματα.
Εναλλακτικά, η απάτη μπορεί να εμφανιστεί ως πρόταση για συνδρομή σε ένα περιοδικό.
Μια άλλη κοινή μέθοδος είναι ο απατεώνας να τηλεφωνεί σε μια επιχείρηση ζητώντας να επιβεβαιώσει τις λεπτομέρειες μιας διαφήμισης που ισχυρίζονται ότι έχει ήδη κλείσει. Ο απατεώνας μπορεί να αναφέρει μια αυθεντική καταχώριση ή διαφήμιση που είχε η επιχείρησή σας στο παρελθόν για να σας πείσει ότι όντως λέει αλήθεια.
Εάν αρνηθείτε να πληρώσετε, οι απατεώνες μπορεί να προσπαθήσουν να σας εκφοβίσουν απειλώντας με νομικές ενέργειες.
Απάτες ανανέωσης domain name
Τα ονόματα τομέα (domain names) ιστοτόπων καταχωρούνται σε διαπιστευμένους καταχωρητές ονομάτων τομέα και μεταπωλητές και πρέπει να ανανεώνονται κάθε δύο χρόνια.
Οι απάτες ανανέωσης ονομάτων τομέα μπορούν να λειτουργήσουν με διαφορετικούς τρόπους. Μπορεί να σας σταλεί ένα τιμολόγιο με αίτημα πληρωμής για ένα όνομα τομέα που μοιάζει πολύ με το τρέχον όνομα τομέα σας – ο απατεώνας ελπίζει ότι δεν θα παρατηρήσετε τη διαφορά και απλώς θα πληρώσετε το τιμολόγιο. Για παράδειγμα, μπορεί να τελειώνει σε “.net.gr” αντί για “.com.gr” ή μπορεί να λείπει το “.gr” στο τέλος.
Εναλλακτικά, θα μπορούσατε να σας σταλεί μια επιστολή που μοιάζει με ειδοποίηση ανανέωσης για το πραγματικό σας όνομα τομέα, αλλά είναι από διαφορετική εταιρεία από αυτή που είχατε χρησιμοποιήσει προηγουμένως για την εγγραφή του ονόματος τομέα σας.
Ο αποστολέας μπορεί να ισχυριστεί ότι μια άλλη εταιρεία επιδιώκει να καταχωρίσει το ίδιο όνομα τομέα, αλλά σας δίνουν τη σύντομη ευκαιρία να εξασφαλίσετε πρώτα το όνομα. Θα σας εκφοβίσουν ότι η ευκαιρία αυτή της ανανέωσης θα λήξει εάν δεν πληρώσετε αμέσως.
Απάτες ανακατεύθυνσης πληρωμών
Χρησιμοποιώντας πληροφορίες που έχουν αποκτήσει μέσω της εισβολής των συστημάτων του υπολογιστή σας, ένας απατεώνας που παρουσιάζεται ως ένας από τους τακτικούς προμηθευτές σας θα σας πει ότι τα τραπεζικά του στοιχεία έχουν αλλάξει.
Θα σας δώσουν έναν νέο αριθμό τραπεζικού λογαριασμού και θα σας ζητήσουν να διεκπεραιωθούν αναλόγως όλες οι μελλοντικές πληρωμές. Η απάτη συχνά εντοπίζεται μόνο όταν ο τακτικός προμηθευτής σας ρωτά γιατί δεν έχουν πληρωθεί.
Απάτες με προμήθειες γραφείου
Μια απάτη προμηθειών γραφείου περιλαμβάνει τη λήψη και τη χρέωση για αγαθά που δεν παραγγείλατε. Αυτές οι απάτες συχνά περιλαμβάνουν αγαθά ή υπηρεσίες που παραγγέλνετε τακτικά: χαρτί, αναλώσιμα εκτύπωσης, προμήθειες συντήρησης ή διαφημίσεις.
Μπορεί να λάβετε ένα τηλεφώνημα από κάποιον που ισχυρίζεται ότι είναι ο τακτικός προμηθευτής σας ή απλώς ένας νέος προμηθευτής, λέγοντάς σας ότι η προσφορά είναι «ειδική» ή διαθέσιμη για «μόνο περιορισμένο χρόνο». Εάν συμφωνήσετε να αγοράσετε οποιαδήποτε από αυτές τις προμήθειες που σας προσφέρονται, θα είναι συχνά υπερτιμημένες και κακής ποιότητας. Επιπλέον, ενδέχεται να λάβετε ένα περαιτέρω τιμολόγιο ή ειδοποίηση που υποστηρίζει ότι έχετε υπογράψει μια σύμβαση προμηθευτή που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Εάν λάβετε αίτημα πληρωμής για αγαθά που δεν παραγγείλατε, έχετε δικαιώματα να αμφισβητήσετε την πληρωμή.
Προστάτευσε τον εαυτό σου και την επιχείρησή σου
Ποτέ μην συμφωνείτε με οποιαδήποτε επιχειρηματική πρόταση στο τηλέφωνο: πάντα να ζητάτε μια προσφορά γραπτώς. Εάν δεν είστε σίγουροι για οποιοδήποτε μέρος μιας επιχειρηματικής προσφοράς, ζητήστε περισσότερες πληροφορίες ή αναζητήστε ανεξάρτητη συμβουλή.
Να ελέγχετε πάντα ότι τα αγαθά ή οι υπηρεσίες παραγγέλθηκαν και παραδόθηκαν πριν πληρώσετε ένα τιμολόγιο και πάντα να διαβάζετε προσεκτικά τα ψιλά γράμματα.
Προσπαθήστε να περιορίσετε τον αριθμό των ατόμων στην επιχείρησή σας που είναι εξουσιοδοτημένα να κάνουν παραγγελίες ή να πληρώνουν τιμολόγια. Βεβαιωθείτε ότι η τιμολόγηση της επιχείρησης σας είναι αυτή με την οποία αντιμετωπίζετε συνήθως.
Εάν παρατηρήσετε ότι τα συνήθη στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού ενός προμηθευτή έχουν αλλάξει, καλέστε τον για επιβεβαίωση.
Να λαμβάνετε πάντα αποδεικτικά στοιχεία για τις καταχωρίσεις καταλόγου πριν πληρώσετε οτιδήποτε και μην πληρώνετε ποτέ για μια καταχώριση ή μια διαφήμιση που δεν εξουσιοδοτήσατε. Εάν λάβετε ένα τηλεφώνημα ή «τιμολόγιο» που προέρχεται από μια δημοσίευση για την οποία δεν έχετε ακούσει ποτέ, μην πληρώσετε και μην δώσετε τα στοιχεία σας μέχρι να εξετάσετε περαιτέρω το θέμα.
Διατηρήστε γραπτά αρχεία των εξουσιοδοτήσεών σας για διαφημίσεις ή καταχωρίσεις καταλόγου. Εάν λάβετε ένα τιμολόγιο ή μια τηλεφωνική κλήση, μπορείτε να επιστρέψετε στα αρχεία σας για να το ελέγξετε.
Εάν είστε ικανοποιημένοι με τον τρέχοντα πάροχο εγγραφής domain name σας, απλώς αγνοήστε τυχόν άλλες επιστολές «ανανέωσης» ή «εγγραφής» που ενδέχεται να λάβετε από διαφορετική εταιρεία. Εάν θέλετε να αλλάξετε παρόχους καταχώρισης ονομάτων τομέα – βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε το πλήρες κόστος, τους όρους και τις προϋποθέσεις της προσφοράς προτού συμφωνήσετε. Ελέγξτε εάν ένας πάροχος ονομάτων τομέα .gr είναι νόμιμος και διαπιστευμένος . Ένα καλό σημείο εκκίνησης είναι η διεθνής εταιρεία Διαδικτύου για Εκχωρημένα Ονόματα και Αριθμούς ( ICANN ).
Κόψτε αμέσως την επαφή με απατεώνες που προσπαθούν να σας εκβιάσουν ή να σας εκφοβίσουν.
Έχετε πέσει θύμα;
Εάν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα τέτοιας απάτης επικοινωνήστε αμεσα με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Σας προτρεπουμε επίσης να αναφέρετε τις απάτες στην Γραμμή καταγγελιών παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο www.safeline.gr μέσω της σελίδας αναφοράς απάτης. Αυτό μας βοηθά να προειδοποιούμε τους ανθρώπους για τρέχουσες απάτες, να παρακολουθούμε τις τάσεις και να διακόπτουμε τις απάτες όπου είναι δυνατόν. H SafeLine παρέχει επίσης οδηγίες για την προστασία σας από απάτες και πού να λάβετε βοήθεια.
Διαδώστε το μήνυμα στους φίλους και την οικογένειά σας για να τους προστατέψετε.
Πηγή: Safer Internet 4 Kids
