O διαδικτυακός εκφοβισµός είναι µια πράξη µε µακροχρόνιες και τραυµατικές συνέπειες για το παιδί – θύμα αλλά και για το παιδί – παρατηρητή!

Ο διαδικτυακός εκφοβισµός (cyberbullying) συµβαίνει όταν ένα παιδί ή ένας έφηβος δέχεται από κάποιον ή κάποιους ανώνυµα ή επώνυµα απειλές ή παρενοχλείται, ταπεινώνεται, εξευτελίζεται συνήθως µε επαναλαµβανόµενο τρόπο, µέσω του διαδικτύου (κοινωνικά δίκτυα, παιχνίδια, εφαρµογές κ.λπ.) ή των κινητών τηλεφώνων. Ο εκφοβισμός μέσω διαδικτύου λοιπόν είναι μια πραγματικότητα που ναι μεν δεν μπορούμε να αγνοούμε αλλά δεν πρέπει και να μας πανικοβάλλει καθώς υπάρχουν τρόποι προστασίας και αντιμετώπισης αρκεί να το καταλάβουμε εγκαίρως και να δώσουμε στο παιδί την κατάλληλη βοήθεια και στήριξη.

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ευρωπαϊκής μελέτης, η οποία στην Ελλάδα υλοποιήθηκε από την Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, η χώρα μας βρίσκεται στις πρώτες θέσεις εμφάνισης του φαινομένου. Συγκεκριμένα τα μεγαλύτερα ποσοστά Cyber Bullying παρουσιάζονται σε Ρουμανία (37,3%), και Ελλάδα (26,8%), ενώ ακολουθούν οι Γερμανία (24,3%), Πολωνία (21,5%), Ολλανδία (15,5%), Ισλανδία (13,5%) και Ισπανία (13,3 %).

Η «πρωτιά» της χώρας μας στο συγκεκριμένο φαινόμενο έρχεται να επιβεβαιωθεί και από τα ετήσια στοιχεία της γραμμής βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς διαδικτύου Help-line.gr όπου το 20% των κλήσεων που δέχτηκε κατά το έτος 2017 αφορούσε περιστατικά cyberbullying.

Ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν και από την  πρόσφατη έρευνα της Microsoft (δημοσιεύθηκε το Φεβρουάριο του 2017 με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου) η οποία επικεντρώθηκε στην διαδικτυακή ευγένεια και βρήκε ότι 19% των ενηλίκων και 29% των νέων είχε ένα μέλος της οικογένειάς του ή ένα στενό φίλο που είχε πέσει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού, ενώ το 35%-40% γνώριζε προσωπικά κάποιον που είχε βιώσει το ίδιο. Περίπου το 9% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι είχε βιώσει εκφοβισμό μέσω διαδικτύου.

Διαφορετικοί τύποι διαδικτυακού εκφοβισμού

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός μπορεί να πάρει μια σειρά από διαφορετικές μορφές και μπορεί να εμφανιστεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Για παράδειγμα, ο διαδικτυακός εκφοβισμός στα παιχνίδια συχνά αναφέρεται ως “Griefing”. Η παρακάτω λίστα δίνει κάποια ένδειξη των τρόπων με τους οποίους μπορεί παιδιά, νέοι και ενήλικες να βιώσουν διαδικτυακό εκφοβισμό.

  • Απειλές και εκφοβισμός
  • Παρενόχληση ή καταδίωξη – ο θύτης δεν στέλνει μόνο ανεπιθύμητα/εκφοβιστικά μηνύματα στο θύμα αλλά παρακολουθεί στενά τη διαδικτυακή του δραστηριότητα και συλλέγει προσωπικές πληροφορίες. Δυστυχώς, πολλές από τις πληροφορίες είναι συχνά εύκολα και ελεύθερα διαθέσιμες στο διαδίκτυο.
  • Δημόσια ανάρτηση, αποστολή ή προώθηση προσωπικών ή ιδιωτικών πληροφοριών και εικόνων.
  • Εξύβριση / δυσφήμιση – Ένα παράδειγμα αυτού του τύπου διαδικτυακού εκφοβισμού είναι το “slut-shaming”, όπου ένα άτομο δέχεται επίθεση μέσω κοινωνικών δικτύων για μια συμπεριφορά που κάποιος θεώρησε μη αποδεκτή. Ο απώτερος στόχος είναι το θύμα να ταπεινωθεί δημοσίως και να έρθει σε δύσκολη θέση.
  • Απόρριψη / αποκλεισμός.
  • Κλοπή ταυτότητας / μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση και πλαστοπροσωπία.
  • Trolling – αυτή είναι περιττή διαδικτυακή σκληρότητα. Το trolling συνήθως περιλαμβάνει ιδιαίτερα βλαβερά μηνύματα που δημοσιεύονται όταν κάποιος έχει πεθάνει ή είναι σοβαρά άρρωστος, κάτι που μπορεί να είναι πολύ οδυνηρό για τα άλλα μέλη της οικογένειας. Πολύ συχνά θύματα trolling είναι διασημότητες, αθλητικές προσωπικότητες ή εκείνοι που έχουν δημόσια φήμη.
  • Roasting – μια ομάδα ανθρώπων κάνει συμμορία εναντίον ενός ατόμου και δημοσιεύει προσβλητικό περιεχόμενο μέχρι το θύμα να «σπάσει».
  • Flaming –Το flaming είναι η εκ προθέσεως αποστολή των εριστικών μηνυμάτων ή άλλου περιεχομένου με στόχο την πρόκληση μίας αντιπαράθεσης στο διαδίκτυο.

Πηγή: e-parenting.gr

Αφήστε ένα Σχόλιο

Το e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε επίσης

Google: Φέρνει “μπλε σημάδια επαλήθευσης” στο Gmail

Η Google θα εισάγει ένα νέο μπλε σημάδι ελέγχου / επαλήθευσης (τύπου Twitter) δίπλα στα ονόματα επιλεγμένων αποστολέων στο Gmail για να πιστοποιήσει την ταυτότητά τους.

Οι κατασκευαστές smartphone θα υποχρεωθούν να αναπτύξουν mode για ανηλίκους και παιδιά

Οι κατασκευαστές smartphone και οι προγραμματιστές λογισμικού ενδέχεται να χρειαστεί να εφαρμόσουν τη λεγόμενη “λειτουργία ανηλίκων”.

Γιατί πρέπει το προφίλ μας στα social media να είναι ιδιωτικό;

Στις μέρες μας, οι άνθρωποι ενθουσιάζονται που έχουν τη δυνατότητα να μοιράζονται την προσωπική τους ζωή με τον υπόλοιπο κόσμο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν δημιουργείτε ένα προφίλ σε δημοφιλή δίκτυα κοινωνικών μέσων όπως το Instagram και το Facebook, η προεπιλεγμένη ρύθμιση είναι οι πληροφορίες σας να είναι δημόσιες.